Čo môžem urobiť?


Existuje veľa spôsobov, ako do domácnosti vpustiť čerstvý vzduch a denné svetlo. Niektoré sú rýchle a jednoduché, iné sú časovo náročnejšie, no prinesú spoľahlivo dlhodobé zlepšenie.


1.


Vetrajte viac ako jedným oknom 

Vzduch v interiéri obsahuje plyny, častice, biologický odpad a vodnú paru, pričom všetky tieto komponenty sú potenciálne zdraviu škodlivé. Odporúča sa, aby ste svoj dom vetrali tri- až štyrikrát denne minimálne 10 minút. Detskú izbu vetrajte ráno, keď sa deti hrajú a pred spaním

2.


Vyhľadávajte (prirodzené) svetlo

Presuňte svoj jedálenský či pracovný stôl bližšie k oknu. Umelé osvetlenie nedokáže nahradiť pozitívne účinky slnečného svetla, ktoré pôsobí ako prirodzené antidepresívum. Svoju domácnosť a pracovisko zaplavte čo najviac denným svetlom. Existuje veľa vedeckých dôkazov, ktoré denné svetlo spájajú s lepším zdravím a kvalitou života. Denné svetlo napríklad zlepšuje náladu, znižuje únavu a menej sa pri ňom namáha zrak.

3.


Dodržiavanie biorytmu

Naše telá sa dokážu synchronizovať len s 24-hodinovým rytmom „spánok, práca, život“, a to na základe správneho pôsobenia svetla a tmy. Ak je to možné, všetky spálne otočte na východ k vychádzajúcemu slnku. Osobitne prospešné je to pre adolescentov a mladých ľudí s oneskorenými biologickými hodinami, ktorým sa ráno často ťažko vstáva. Dbajte tiež na to, aby záclony alebo rolety v noci čo najviac zabraňovali prieniku svetla do miestnosti.

4.


Prechádzky

Väčšina vedcov sa zhoduje na tom, že každodenný dvojhodinový pobyt na dennom svetle skvelým spôsobom podporuje naše duševné zdravie. Vždy keď máte možnosť, choďte von a snažte sa pravidelne prechádzať.

5.


Čistenie a vetranie kobercov

… alebo ešte lepšie, rovno sa ich zbavte. Hrubé koberce a nábytok, napríklad staré pohovky, sú rajom pre roztoče a baktérie.

6.


Obmedzenie vlhkosti

65 % všetkých Európanov minimálne raz týždenne suší bielizeň vnútri, no pri sušení sa z bielizne vyparuje vlhkosť, ktorá môže v domácnosti spôsobovať tvorbu zdraviu škodlivých plesní a vlhkosti. Ak preto môžete, sušte bielizeň inde. Ak nemáte možnosť sušiť bielizeň vonku, skúste otvoriť okno blízko miesta, na ktorom ju sušíte, aby sa mohla eliminovať nadmerná vlhkosť. Z rovnakého dôvodu dbajte na správne vetranie kúpeľne. Pri činnostiach štvorčlennej rodiny sa do vzduchu v interiéri bežne pridáva 10 litrov vody – a to denne!

7.


Zbavte sa tabaku, opatrne so sviečkami

Fajčenie a sviečky majú na vnútorné prostredie zvlášť negatívny vplyv. Napríklad v Dánsku 76 % škodlivých častíc v domácnosti pochádza od jej obyvateľov.

8.


Vypínanie zariadení

Elektrické zariadenia, napríklad televízor a pevné disky počítača, emitujú chemické látky, ktoré znižujú kvalitu vnútorného prostredia.

9.


Vyhýbanie sa chemickým látkam

Väčšina čistiacich prostriedkov obsahuje potenciálne škodlivé chemické látky. Vždy keď je to možné, používajte textílie z mikrovlákna a prírodné materiály, napríklad biely ocot a mydlové vločky. Na internete nájdete množstvo skvelých rád, vďaka ktorým bude vaša domácnosť čistá aj bez použitia chemických látok.

10.


Plast nie je vždy slasť

Pri zahrievaní plastu môžu vznikať toxické výpary. Ak máte deti, dbajte na to, aby sa ich plastové hračky nenachádzali na priamom slnečnom svetle. Ak používate podlahové kúrenie, nenechávajte na dlážke plastové predmety. Na základe predpisov EÚ by ste mali zlikvidovať všetky plastové hračky vyrobené pred rokom 2007, pretože sa zistilo, že obsahujú určité zakázané chemické látky. Ak máte dostatok miesta, povzbuďte deti, aby sa nehrali v miestnosti, v ktorej spia. Pomôže to znížiť obsah potenciálne škodlivých látok znečisťujúcich vzduch.

ŠIRŠIE SÚVISLOSTI

Chyťte sa príležistostí učiniť zásadné zmeny vnútorného prostredia u vás doma a zmeniť svoje každodenné návyky. Vo vnútorných priestoroch trávime až 90% nášho času, z toho 2/3  v našich domoch, čo z nich robí ideálny priestor pre zlepšenie. 

 

Zlepšite priestor, v ktorom momentálne žijete

Zamyslite sa nad tým, akým spôsobom by ste mohli priniesť exteriér dovnútra. Keďže väčšina z nás žije v mestskom prostredí, do určitej miery sme sa odcudzili prírode. Vnútorné prostredie dokáže zlepšiť aj taká drobnosť, ako je niekoľko rastlín v črepníkoch, o ktorých je známe, že čistia vzduch. Okrem toho sa zamyslite nad tým, ako zlepšiť výhľad von  pomocou rozumne umiestnených okien a dverí. .

Rozširujte priestor, v ktorom žijete


Skvelým spôsobom, ako zvýšiť úroveň života pod strechou, je domov rozšíriť o niekoľko mentrovb štvorcových. Zvážte renováciu alebo rozšírenie podkrovia a uprednostnite riešenia, ktoré prinášajú čerstvý vzduch a denné svetlo.


Sťahovanie

Pri hľadaní nového domu myslite na to, že v starších budovách sa môžu objaviť problémy, ktoré ovplyvnia vnútorné prostredie. Nezabudnite napríklad skontrolovať, či možno všetky okná úplne otvoriť a či sú funkčné, a to najmä v kuchyni a kúpeľni. Vo fáze nového zariaďovania zvoľte svetlejšiu farbu. Vytvoríte tak zrkadlové povrchy, ktoré budú v dome lepšie odrážať svetlo.



ZNEPOKOJIVÉ FAKTY O INTERIÉROVEJ GENERÁCII

Až 90 % nášho života trávime v interiéri s nedostatkom denného svetla či čerstvého vzduchu. Už sa nad tým ani nezamýšľame – no vedci dokázali, že to môže škodiť nášmu fyzickému a duševnému zdraviu.

NEDOSTATOK DENNÉHO SVETLA VYVOLÁVA SMÚTOK AŽ U 15 % ĽUDÍ

Silu denného svetla nemožno nahradiť umelo. Denné svetlo potrebujeme na to, aby sme sa cítili plní energie a zdraví.