SKRYTÁ SILA DENNÉHO SVETLA


Denné svetlo zaručuje oveľa viac než len dobrý pocit. Je dokázané, že dostatok denného svetla má pre deti prínos nielen z fyzického ale aj psychologického hľadiska.


V rámci francúzskej štúdie z roku 2012, na ktorej sa zúčastnilo 2000 detí z celej Európy, sa zistilo, že množstvo denného svetla v triede zlepšuje výsledky matematických a logických testov žiakov až o 15 %. Výsledkom kombinácie okien otočených na juh a účinného tienenia boli šťastnejšie a produktívnejšie deti.

Tieto zistenia sú jasným dôkazom toho, že dostatočné vystavenie detí denného svetla je dôležité aj prospešné.  Pre rodičov môžu byť tieto poznatky skvelou motiváciou na zmenu usporiadania obytného priestoru a hľadanie nových spôsobov a miest na trávenie voľného času s deťmi.

SYMPTÓMY

V súčasnej ére digitálnej zábavy môže byť pre mladých ľudí náročné nájsť si priestor na jednoduchšie potešenia, ako je napríklad nádherné vychutnávanie si slnečných lúčov. Faktom však zostáva, že nedostatok primeraného množstva priameho či nepriameho denného svetla môže viesť k nedostatku vitamínu D, môže to narušiť biorytmus detí a ovplyvniť ich celkovú náladu a schopnosť sústrediť sa.

RIEŠENIA

Dostatok denného svetla pre vaše deti je možné zaistiť dodržaním niekoľkých jednoduchých a praktických krokov. 

1.


Nechajte svoj dom dýchať

Dbajte na to, aby ste do svojej domácnosti dostali čo najviac denného svetla. Ideálne by bolo, keby ste cez deň nechávali záclony a rolety úplne otvorené. Ak má vaše dieťa pracovný priestor alebo stôl, presuňte ho bližšie k oknu.

2.


Nájdite ten správny smer

Naše telá sa dokážu synchronizovať len s 24-hodinovým rytmom „spánok, práca, život“, a to na základe správneho pôsobenia svetla a tmy. Deti nie sú žiadnou výnimkou. Ak je to možné, všetky detské izby by mali byť otočené na východ k vychádzajúcemu slnku. Osobitne prospešné je to pre adolescentov a mladých ľudí s oneskorenými biologickými hodinami, ktorým sa ráno často ťažko vstáva. Dbajte tiež na to, aby záclony alebo rolety v noci čo najviac zabraňovali prieniku svetla do miestnosti.

3.


Choďte von 

Povzbudzujte svoje deti, aby chodili von a hrali sa tam, kedykoľvek na to majú príležitosť. Väčšina vedcov sa zhoduje na tom, že okrem pozitívneho vplyvu cvičenia na fyzické zdravie môže každodenný pobyt na dennom svetle od 30 minút do dvoch hodín skvelým spôsobom podporovať duševné zdravie.

ŠIRŠIE SÚVISLOSTI

Chyťte sa príležistostí učiniť zásadné zmeny vnútorného prostredia u vás doma a zmeniť svoje každodenné návyky. Vo vnútorných priestoroch trávime až 90% nášho času, z toho 2/3  v našich domoch, čo z nich robí ideálny priestor pre zlepšenie. 

 

Zlepšite priestor, v ktorom momentálne žijete

Zamyslite sa nad tým, akým spôsobom by ste mohli priniesť exteriér dovnútra. Keďže väčšina z nás žije v mestskom prostredí, do určitej miery sme sa odcudzili prírode. Vnútorné prostredie dokáže zlepšiť aj taká drobnosť, ako je niekoľko rastlín v črepníkoch, o ktorých je známe, že čistia vzduch. Okrem toho sa zamyslite nad tým, ako zlepšiť výhľad von  pomocou rozumne umiestnených okien a dverí. 

Rozširujte priestor, v ktorom žijete


Skvelým spôsobom, ako zvýšiť úroveň života pod strechou, je domov rozšíriť o niekoľko mentrovb štvorcových. Zvážte renováciu alebo rozšírenie podkrovia a uprednostnite riešenia, ktoré prinášajú čerstvý vzduch a denné svetlo.


Sťahovanie

Pri hľadaní nového domu myslite na to, že v starších budovách sa môžu objaviť problémy, ktoré ovplyvnia vnútorné prostredie. Nezabudnite napríklad skontrolovať, či možno všetky okná úplne otvoriť a či sú funkčné, a to najmä v kuchyni a kúpeľni. Vo fáze nového zariaďovania zvoľte svetlejšiu farbu. Vytvoríte tak zrkadlové povrchy, ktoré budú v dome lepšie odrážať svetlo.



DETSKÉ IZBY BÝVAJÚ V DOME ČASTO NAJVIAC ZNEČISTENÉ

Toxické častice, CO2 z vydychovania – v detských izbách často býva najvyššia koncentrácia škodlivých látok z celej domácnosti.

ČO MÔŽEM UROBIŤ?

Existuje veľa spôsobov, ako do domácnosti vpustiť lepší vzduch a denné svetlo. Niektoré sú rýchle a jednoduché, iné sú časovo náročnejšie, no prinesú spoľahlivo dlhodobé zlepšenie.