DENNÉ SVETLO JE NEVYHNUTNOSŤ, NIE LUXUS


Až 90 % nášho života trávime v interiéri. Denné svetlo nie je možné ničím nahradiť, a bez jeho prítomnosti čelíme mnohým zdravotným rizikám.


Ani to najžiarivejšie umelé osvetlenie sa nevyrovná dennému svetlu, vďaka ktorému sme zdraví. Vedecký výskum preukázal súvislosť medzi nedostatkom denného svetla a rôznymi fyzickými a duševnými problémami. Odborníci dokonca odhadujú, že 15 % svetovej populácie trpí rôznymi stupňami tzv. sezónnej zimnej depresie, a pravdepodobnosť výskytu tohto ochorenia sa pri vyššej nadmorskej výške zvyšuje.  

S nedostatkom denného svetla sa tiež spájajú mnohé ďalšie zdravotné problémy. Nedostatok vitamínu D sa napríklad spôsobuje únavu, vyčerpanosť a zvýšenú náchylnosť na choroby. Príjem vitamínu D je možný iba na slnku, ktoré umožňuje tvorbu tohto vitamínu. Umelé osvetlenie môže narušiť biorytmus vášho organizmu, čo môže viesť k problémom s koncentráciou, vysokému krvnému tlaku a ďalším iným veciam. 

SYMPTÓMY

Hoci nemožno vplyvy nedostatku denného svetla vidieť voľným okom, nesmieme ich brať na ľahkú váhu. Správne fungovanie nášho metabolizmu vyžaduje denné svetlo, a preto sú všeobecnými symptómami únava a nepokojný spánok. S nekvalitným spánkom sa spájajú s problémamy, ako je stres, depresia, srdcové choroby či slabá odolnosť voči infekciám.

RIEŠENIE

Keď hovoríme o snahe vniesť viac denného svetla do nášho každodenného života, pre väčšinu ľudí to môže byť problém, o ktorom doteraz ani nevedeli. V takýchto situáciách sa potom motivácia hľadá ťažko. Pamätajte si však – tieto problémy sú skutočné a ich riešenie môže výrazne zlepšiť kvalitu vášho života.

Vedci dokázali, že väčšie množstvo denného svetla má priaznivé účinky na naše fyzické aj duševné zdravie. Nižšie uvádzame niekoľko malých a jednoduchých zmien, s ktorými môžete začať už dnes:

1.


Vyhľadávajte (prirodzené) svetlo

Svoju domácnosť a pracovisko zaplavte čo najviac denným svetlom. Umelé osvetlenie nedokáže nahradiť pozitívne účinky slnečného svetla, ktoré pôsobí ako prirodzené antidepresívum, preto sa snažte ako primárny zdroj svetla využívať denné svetlo a v prípade potreby ho doplňte umelým osvetlením. Presuňte tiež svoj jedálenský či pracovný stôl bližšie k oknu.

2.


Choďte na prechádzky

Vždy keď máte možnosť, choďte von a snažte sa pravidelne prechádzať. Väčšina vedcov sa zhoduje na tom, že každodenný dvojhodinový pobyt na dennom svetle skvelým spôsobom podporuje naše duševné zdravie.

3.


Dostaňte sa do rytmu

Naše telá sa dokážu synchronizovať len s 24-hodinovým rytmom „spánok, práca, život“, a to na základe správneho pôsobenia svetla a tmy. Ak je to možné, vaša spálňa by mala byť otočená na východ k vychádzajúcemu slnku – to platí najmä pre adolescentov a mladých ľudí s oneskorenými biologickými hodinami, ktorým sa ráno často ťažko vstáva.

ŠIRŠIE SÚVISLOSTI

Chyťte sa príležitosti učiniť zásadné zmeny vnútorného prostredia u vás doma a zmeniť svoje každodenné návyky. Vo vnútorných priestoroch trávime až 90% nášho času, z toho 2/3 v našich domoch, čo z nich robí ideálný priestor pre zlepšenie. 

 

Zlepšite priestor, v ktorom momentálne žijete

Zamyslite sa nad tým, akým spôsobom by ste mohli priniesť exteriér dovnútra. Keďže väčšina z nás žije v mestskom prostredí, do určitej miery sme sa odcudzili prírode. Vnútorné prostredie dokáže zlepšiť aj taká drobnosť, ako je niekoľko rastlín v črepníkoch, o ktorých je známe, že čistia vzduch. Okrem toho sa zamyslite nad tým, ako zlepšiť výhľad von  pomocou rozumne umiestnených okien a dverí. 

Rozšírenie priestoru správnym spôsobom

Skvelým spôsobom, ako zvýšiť úroveň života pod strechou, je domov rozšíriť o niekoľko mentrovb štvorcových. Zvážte renováciu alebo rozšírenie podkrovia a uprednostnite riešenia, ktoré prinášajú čerstvý vzduch a denné svetlo.

Sťahovanie

Pri hľadaní nového domu myslite na to, že niektoré staršie nehnuteľnosti nemajú dostatok denného svetlav interiéri, čo môže mať negatívny vplyvna našu vnútornú pohodu. Nezabudnite napríklad skontrolovať, či okná prepúšťajú dostatok denného svetla. Ak nie, zvážte pridanie ďalších okien alebo dverí. Vo fáze nového zariaďovania zvoľte svetlejšiu farbu. Vytvoríte tak zrkadlové povrchy, ktoré budú v dome lepšie odrážať svetlo.


DENNÉ SVETLO DOKÁŽE ZLEPŠIŤ SCHOPNOSŤ UČENIA SA VAŠICH DETÍ AŽ O 15 %

Vedci dokázali, že v triedach s dostatkom denného svetla sa deti učia efektívnejšie ako v horšie osvetlených triedach. Nie je dôvod pochybovať o tom, že tieto priaznivé vplyvy platia rovnako aj pre domácnosti a pracoviská.

ČO MÔŽEM UROBIŤ?

Existuje veľa spôsobov, ako do domácnosti priviesť čerstvý vzduch a denné svetlo. Niektoré sú rýchle a jednoduché, iné sú časovo náročnejšie, no prinesú spoľahlivo dlhodobé zlepšenie.